Pages

Friday, July 22, 2011

Olive

"Demi (buah) Tin dan (buah ) Zaitun,
dan demi bukit Sinai,
dan demi kota (Mekkah) ini yang aman,
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya,
Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka),
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya,
Maka apakah yang menyebabkan kamu mendustakan (hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu?
Bukankah Allah Hakim yang seadil-adilnya?
                                                                   (surah At-Tin:1-8) 
 
Buah zaitun (olive/Olea europaea) merupakan salah satu jenis buah yang disebut di dalam al-Quran oleh Allah s.w.t dan ini jelas membuktikan bahawa buah zaitun mempunyai banyak manfaat kepada manusia. Tiada sesuatu pun di muka bumi ini dijadikan oleh Allah s.w.t sia-sia. Di sini saya ingin berkongsi sedikit fakta mengenai minyak zaitun yang saya sendiri mengalami manfaatnya..
 
 
Minyak zaitun diperolehi daripada buah zaitun dengan menghancurkan buah zaitun melalui proses mechanical dan chemical. Minyak zaitun dibahagikan kepada 2 jenis iaitu virgin olive oil dan extra virgin olive oil. Tempat penghasilan minyak zaitun yang utama di dunia ialah yang pertama Spain, diikuti oleh italy dan Greece. Extra virgin olive oil mengandungi kandungan lemak tidak tepu (unsaturated fat) yang sangat tinggi dan memberikan banyak manfaat kepada pengamalnya. 
Antara manfaat-manfaatnya adalah:
1. Oxidant (agen oksida) :-  menghalang dari ketumbuhan malignan (malignant tumours which cause cancer) di payudara, prostat, endometrium (dinding rahim) dan trek penghadaman (digestive tract). Kandungan hydroxytyrosol yang terdapat dalam minyak zaitun bertindak sebagai oxidant bagi menghalang cancer. Vitamin E, carotenoids and oleuropein bertindak menghalang proses oksida LDL (low density lipoprotein) dimana ia bertindak mencegah cancer.

2.  High monounsaturated fat :- kandungan lemak mono tidak tepu yang tinggi dalam minyak zaitun membantu mencegah coronary heart disease (kerana minyak zaitun mengandungi kandungan oleic acid yang tinggi) monounsaturated fat replace a similar amount of saturated fat.
 
3. Bertindak sebagai antiinflamatory, antithrombic, antihypertensive and vasodilatation.
 
4. Increased arterial elasticity (by polyphenol antoixidant):-  reduced vasculav stress to prevent heart attack and stroke.
 
5.Penjagaan kulit  :- melembapkan (moisturizer), membina sel-sel kulit, melembutkan sel tisu dan mengurangkan pembinaan wax telinga (ear wax build up). minyak zaitun juga boleh digunakan sebagai shaving oil dan dapat menghalang cacer kulit.
 
6. In medical use :- 
    - non-allergy 
    - mild laxative
    - stool softener
    - ear wax softener in room temperature
    - block of intestinal contraction
    - demulcent factor (mucoprotective agent)
 
7. Merendahkan kandungan kolesterol dan kandungan LDL (low density lipoprotein) di dalam darah.
 
8. Merendahkan kandungan gula di dalam darah dan merendahkan tekanan darah (hypotensive)
 
9. Chemoprotective for peptic ulcer / gastric cancer.
 
10. Reduced oxidative damage to DNA and RNA  --> prevent cancer
 
Setelah mengetahui manfaat-manfaat yang terdapat di dalam minyak zaitun, mungkin kita boleh mula mengamalkannya bagi menjaga kesihatan yang baik. Pencegahan itu perlu bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini di masa akan datang. "Prevents better than cure" , mencegah lebih baik dari mengubati..
p/s: maaf kerana menggunakan bahasa rojak kerana susah untuk menterjemahkan medcal terms.
 

No comments:

Post a Comment